A mozgáskorlátozott parkolókártyával kapcsolatos változásokról:
Megváltoznak a mozgáskorlátozottakra vonatkozó parkolási szabályok
Az új jogszabályi előírások egyrészt enyhítik a mozgáskorlátozottak parkolási lehetőségeit, megpróbálják megnehezíteni a visszaéléseket, másrészt módosítják a parkolási igazolványok kiadására és nyilvántartására vonatkozó egyes
rendelkezéseket is – mondta el az Origónak a D.A.S. JogSzerviz szakértője. Bevezetik még az elektronikus ügyintézés lehetőségét az
elveszett, ellopott, vagy megsemmisült igazolvány cseréjére, illetve az
igazolványon szereplő adatok változásának bejelentésére, és rövidülnek
az ügyintézési határidők is – jelezte dr. Szabó Áron.
A legfrissebb jogszabályi változások egyrészt a jelenlegi körülmények könnyítését, másrészt a visszaélések megnehezítését célozzák. A korábbi szabályok alapján csak konkrét – mozgásukban, közlekedő képességükben súlyosan korlátozott – személyek részére lehetett kiállítani parkolási igazolványt. A KRESZ által biztosított parkolási kedvezményeket pedig saját maguk, vagy az őket szállító jármű vezetője vehette igénybe, amennyiben a parkolási igazolványt megfelelően (a szélvédő mögé, látható előlappal) elhelyezte a járműben. Azonban a 2013. augusztus 1-től érvényes szabályok alapján már bizonyos szervezetek is igényelhetnek ilyen igazolványt – hangsúlyozta a D.A.S. JogSzervizszakértője.
Kedvezmény egyes intézményeknek
Azokról az intézményekről van szó, akik bizonyos betegségek és fogyatékosságok (például vakság, autizmus, mozgásszervi fogyatékosság) miatt magasabb összegű családi pótlékra jogosult személyek ellátását,
oktatását, nevelését végzik. Lehet ez főtevékenységként a meghatározott
fogyatékosságban szenvedők oktatását végző speciális iskola, különleges
gyermekotthon, átmeneti otthon, nevelői hálózat. Az új szabály alapján
tehát nem szükséges a gyermekek részére külön-külön igazolványt igényelni a parkolási kedvezmények igénybe vételéhez, hiszen szállításukat jellemzően az intézmény gépjárművei
végzik. Természetesen a kedvezményekkel az intézmények járművei is csak
akkor élhetnek, ha éppen a most említett kedvezményezett személyeket szállítják. Milyen kedvezményekről is van szó? Ám melyek is azok a
kedvezmények, amelyeket a KRESZ a mozgáskorlátozottak igazolványát
használó személyeknek biztosít? – tette fel a kérdést dr. Szabó Áron, aki szerint elsősorban is érdemes egy közkeletű félreértést eloszlatni.
Az igazolvánnyal sem lehet bárhol, megállni, parkolni. Megállni tilos tábla hatálya alatt például semmiféle kedvezményre nem jogosultak a mozgásukban korlátozott személyek, amennyiben ilyen helyen megállnak, várakoznak, ugyanaz a szankció vonatkozik rájuk, mint bármely más járműre. Várakozni tilos tábla hatálya alatt viszont már – egy kivételtől eltekintve – várakozhatnak. Ez a kivétel a kijelölt rakodóhely, ahol még a parkolási igazolvánnyal sem szabad megállni a jelzett időszakban.
Behajtás és várakozás
A mozgásában korlátozott személyt szállító jármű behajthat lakó-
és pihenő övezetbe, gyalogos és kerékpáros övezetbe és olyan területre
is
– amennyiben úti célja ott van vagy csak azon keresztül közelíthető meg
– ahová mindkét irányból behajtani tilos tábla, vagy
gépjárművel, motorkerékpárral, segédmotoros kerékpárral, valamint
járműszerelvénnyel behajtani tilos tábla tiltja a behajtást. Ezekben az
övezetekben a jármű várakozhat is.
Ezen felül természetesen a parkolási igazolvánnyal meg lehet állni és várakozni a mozgáskorlátozott személyt szállító jármű részére fenntartott, táblával jelölt várakozóhelyen és – tábla és útburkolati jel engedélye hiányában – a járdán is, ha legfeljebb a járda felét foglalja el a jármű, a gyalogosok részére legalább 1,5 méter széles sáv marad, valamint a jármű tengelyterhelése nem haladja meg az 1000 kilogrammot.
Októberi módosítások
További változás, hogy a járási hivatalokon kívül már a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala is eljárhat az igazolványokkal kapcsolatos eljárásban.
2013. október 1-jét követően újabb jogszabály-módosítás alapján megváltoznak a parkolási igazolványok kiadására és nyilvántartására vonatkozó bizonyos rendelkezések, például bevezetik az elektronikus ügyintézés lehetőségét az elveszett, ellopott vagy megsemmisült igazolvány cseréjére, illetve az igazolványon szereplő adatok változásának bejelentésére. A módosítás folytán a jogszabály 15 napban határozza meg az ügyintézési határidőt, lerövidítve ezzel az általános 30 napos tartamot -hívta fel a figyelmet végezetül a D.A.S. JogSzerviz szakértője.
2013 augusztus 29.
www.origo.hu/jog/lakossagi/